Poleringsguide
Polera aluminium. Allt om hur man högglanspolerar aluminium.

Poleringstips

September 2nd, 2007 by zooloo

Här skriver jag ner lite tips som kan underlätta arbetet:

Kolla in en poleringsvideo här

* Använd alla upptänkliga vinklar så man kommer åt så mycket som möjligt med maskinen. Vrid, vinkla o böj!

* Jag slipar i flera riktningar och avslutar alltid varje steg med att försöka slipa ytan åt samma håll. Man ser att vissa riktningar ger bättre yta, bara att labba så blir det bra.

* Jag jobbar mycket med våtslip då jag tycker det ger koll och känsla.

* Tejpa chucken när ni polerar. Det är trist när man går i och drar upp fula märken och få börja om.

* Använd en bra mask! Aluminiumdamm är INTE nyttigt att andas in och polering dammar ordentligt!

* Prova på billigare delar först!! Det går att köra sönder om man har otur eller gör fel – men det händer ju aldrig.. *ironi*

Lycka till! mvh zooloo

8 Responses

  1. Matte

    Japp håller me fullständigt.. går sönder eller blir fel, de gör de ju aldrig ! Hmmm

  2. Simon Andersson

    Tjena! har kollat runt på din sida mkt och är mkt imponerad av vad man kan göra… Jag har en alujumjum båt som har legat på land ett tag som jag vill fixa iordning.. Men problemet med den är att det sitter gammal färg på skrovet.. vet ej hur man skall ta av detta på bästa sätt… vill ju inte göra en massa repor med en maskin.. har du några tips? och hur fortsätter man efter att färgen är borta? /Tack på förhand Simon

    ….. || Hej Simon! Högtryck är nog det enda vettiga jag kommer på tyvärr. Jag vet hur mn polerar men inte hur mn tar bart gammal färg :) mvh zooloo

  3. tokpojken mazdaklubben

    Vi som äger 626/mx6 har för att milt uttrycka det ett mindre h-v med alla skrymslen och håligheter. Nåväl, jag har haft två ventilkåpor att öva på som sedan blev lackade, nu har jag några med mindre oxid att börja med. (de förra hade 5 års oxid på sig!) Jag ska förmodligen göra ett nytt försök, men det jag har störst problem med är skrymslena. De finns överallt! tex en nedsänkning på 4.5cm mellean 1cm. Det är de största problem jag har stötit på. Och faktiskt, en av mina borrmaskiner dog i slutändan. Nu är de första testkåporna lackade i svart till vidare. ska samla lite kraft och ork till nästa slip. kan säga att bara ren oxid/någorlunda slipning (av dessa svåra kåpor tog 10h) Mvh mazdaklubben/tokpojken

  4. Henrik

    Håller på att polera upp en MC-RAM enligt receptet på denna underbara sida men hur ska jag göra med svetsarna egentligen??

  5. johan

    Det beror på om det är en 2k-lack på båten, är det inte det vet jag att det finns “färgborttagningsmedel” i färgaffärerna. dock vet ja inte hur den reagerar mot aluminiumen.

    Om det däremot är en 2k-lack så är det bara fram med ståltrissan och slipa som fan.

  6. Johan

    Har testat lutliknande färgborttagningsmedel på aluminium som reagerar rätt starkt, skummar och bubblar, och man får inte låta dem verka för länge. Det tar bort massvis med kemikalier, oxid etc. Men 2k färger rår det inte på. I så fall blir det ståltrissa. Det finns också speciella auminiumtvättmedel som är rätt starka, fast jag har inte kollat i Sverige. Jag gjorde en gång misstaget att försöka använda utspädd saltsyra på aluminium. Glöm såna ideer; stark reaktion med elaka gaser och det hettar upp. Jag tror att det kan leda till olyckor. Däremot, poleringsguiden visar hur beroendebildande polering är, så akta dig så du inte plötsligt åker omkring i en högglanspolerad aluminiumbåt, och har en polertrasa istället för näsduk, som du halar fram då och då när en våg slår över … Nu två år efter din artikel har du nog hittat dina egna utvägar…

  7. Teddy

    Hej, det finns ett “färgborttagningsmedel” som inte fräter på aluminium. Har själv anvmt det på mina 19″ fälgar med bred cromekant. Fungerar utmärkt :)

  8. Teddy

    ops 😛 *använt

Leave a Comment

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.